Dagbesteding

IMG_7034

Werken bij BijdeHand of school 17 van Zorg op Maat, dat is werken, leren en meer.

BijdeHand en school 17 zijn beide een onderdeel van Stichting Zorg op Maat.

BijdeHand

Bij BijdeHand kun je werken en leren op een manier die bij jou past. Er wordt gekeken naar interesses, mogelijkheden, kansen en rekening gehouden met beperkingen. We proberen zo duurzaam mogelijk te werken.

De doelgroep van BijdeHand zijn mensen met een chronische beperking op verstandelijk, psychiatrische, persoonlijk en/of sociaal-emotioneel gebied en geen werk, school of zinvolle daginvulling hebben.

We proberen zoveel mogelijk voorwerpen te maken van afvalmateriaal. Zo maken we bloembakken van pallets en houten kistjes en gebruiken we lege flessen en ander verpakkingsmateriaal om nieuwe gebruiksvoorwerpen te maken. Je kunt schilderijen maken, met de naaimachine leren werken; we zijn steeds op zoek naar nieuwe dingen die we kunnen maken. De resultaten verkopen we in ons winkeltje. Om te kunnen zien wat wij allemaal doen kun je ook kijken op: facebook/bijdehand

Er is veel  mogelijk bij ons. We kijken eerst naar wat je wil en wat je kan en of dat mogelijk is bij ons. Daarnaast kun je dingen uitproberen waarvan je niet wist dat je het kon of leuk vond om te doen.
Je werkt individueel of samen met collega’s. We besteden aandacht aan sociale vaardigheden, je thuissituatie en het sociale netwerk.  Zo kun je allerlei ervaring opdoen om eventueel door te stromen naar een opleiding, vrijwilligerswerk of een reguliere baan.

Bij ons krijg je veel aandacht en begeleiding; de groep bestaat uit maximaal 8 personen met twee vaste begeleiders. Daarnaast is er vaak een stagiaire aanwezig. Persoonlijke aandacht en kleinschaligheid staan bij ons hoog in het vaandel.

School 17

Mantelzorgdiensten

Omdat ZoM de participatiemaatschappij een warm hart toedraagt is een uniek onderdeel van de dagbesteding een bijdrage van onze cliënten aan de mantelzorgfunctie in de wijk rondom School 17.

Tegen een kleine vergoeding kunnen de cliënten werkzaamheden verrichten voor begeleid zelfstandig wonende cliënten van ZoM en bewoners in de wijk die dat niet meer zelf of zelfstandig kunnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de boodschappendienst, wasservice en tuinonderhoud waardoor de mantelzorger ontlast wordt. Ook is het mogelijk dat wijkbewoners even een kop koffie komen drinken en een babbeltje komen maken op School 17 als ze daar behoefte aan hebben. ZoM staat ook open voor andere zorggerelateerde vragen vanuit de wijk. Ze denkt hier graag in mee. ZoM heeft een goede samenwerking met het wijkpanel en zal zich inzetten om ook met de sociale teams en gebiedsteams prettig samen te werken.

Klussendienst

De klussendienst doet werkzaamheden op en rond alle locaties van ZoM, maar ook in de wijk. Voor allerlei (kleine) klusjes kan met terecht bij de klussendienst. De klussendienst staat onder leiding van een hiervoor gekwalificeerde ondersteuner.

De tuin

De binnentuin (het voormalige schoolplein) is aangelegd in nauwe samenwerking met het Nordwin College, waarbij de cliënten in alle opzichten betrokken zijn. De tuin is zo aangelegd dat er tal van dagbestedingsactiviteiten kunnen plaatsvinden: het onderhouden van de moestuin, de kruidentuin, de siertuin, het werken in de kas, het verzorgen van de kippen etc.

De keuken

In de keuken vinden allerlei dagelijkse activiteiten plaats. De maaltijden worden hier voorbereid en klaargemaakt en de koffie wordt hier gedronken tijdens de pauzes. De cliënten verzorgen dit onder leiding van een van de ondersteuners. Op School 17 vinden regelmatig vergaderingen plaats, ook hier verzorgen de cliënten een eventuele lunch en uiteraard de koffie. Alle boodschappen worden gedaan door de cliënten die in de keuken werkzaam zijn. Natuurlijk worden de verse producten uit de tuin zoveel mogelijk verwerkt in de maaltijden of eventueel ingevroren voor later gebruik.

De schoonmaakdienst

Zoals eerder benoemd, is School 17 een groot monumentaal pand waar uiteraard de nodige aandacht besteed moet worden aan de hygiëne. Ook in dit opzicht wil ZoM zoveel mogelijk selfsupporting zijn. Er wordt gewerkt met een schoonmaakrooster voor wat betreft de algemene ruimtes. De cliënten krijgen ondersteuning bij het schoonmaken van hun eigen appartement. Dit laatste valt overigens niet onder dagbesteding.

Voor verdere informatie:                                                                                                                                                                                                                                               Stichting Zorg op Maat: 058-2998561                                                                                                                                                                                                                   BijdeHand: 058-7440226                                                                                                                                                                                                                                                 School 17: 058-2030016

IMG_7033